سالروز عمليات قدس 3


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



 

نـوزدهم تيـرماه سالــروز عمليات قدس 3
  

نفـوذ و ضربه به خط دشمن موقعیت منطقه عملیاتی «قدس3» از سوی دشمن به بلندی های «مین منصور» و در میان افراد محلی به «فره سیاه» مشهور است.این منطقه در محور عمومی دهلران طیب در غـرب رودخانه «میمه» قراردارد و دارای تعدادی تپه و بلندی است.

بلندی 208 به سبب اشراف آن بر غرب رودخانه میمه شهرت و اهمیت ویژه ای در هر دو سوی نبرد داشت.دشمن پس از شكست در عملیات بیت المقدس و عقب نشینی سراسری خود كه به آزادی خرمشهر انجامید،بخشی از بلندیهای مرزی جبهه میانی را در اشغال خودنگه داشت تا دید و اشراف كافی بر منطقه عمومی دهلران داشته باشد.طراحی عملیات قدس 3 بر همین اساس و به تناسب راهكارهای موجود در منطقه از دو محور صورت گرفت.

رزمندگان در ساعت 02:45  دقیقه با مداد روز 20تیر 1364 با رمز «یا امام جعفرصادق(ع)» به طور همزمان حمله خود را آغاز كردند.سرعت عمل نیروهای خودی چنان بود كه در همان لحظات نخست،نزدیک به 70 تن از نیروهای عراقی به اسارت در آمدند.نیروها با رعایت اصل غافلگیری و استتار شب،به قرارگاه دشمن در عقبه خط آنان حمله برده و كابلهای برق و مخابرات خط اول آنان را قطع كردند.بدینصورت ارتباط نیروهای دشمن با عقبه خود به منظور خبـردهی و پشتیبانی مختل شد.از آنجا كه هدف این عملیات صرفا نفوذ و ضربه زدن به یگان های دشمن بود،لذا نیروها حتی الامكان از غنیمت گرفتن و انتقال اقلام دست و پا گیر،خودداری كردند و تلاش نمودند تا اساسا امكانات دشمن را منهدم سازند.

 

 


     

 

پس از اجرای موفق عملبات و سرزدن سپیده صبح،دستور عقب نشینی و بازگرد نیروها ی خط شكن به خطوط پیشین صادر شد.دشمن نیز كه با توجه به قطع كابلهای ارتباطی و مخابراتی خود از اهداف این عملیات غافل بود،به طور همه حانبه اقدام به پاتک بر روی بلندیهایی كه از نیروهای ایرانی خالی شده بود كرد و طبیعتا از این ضد حمله سودی نجست.
همزمان با عملیـات قـدس 3،عملیات دیگری تـوسط نیــروی زمینی ارتش در منطقه عملیـاتی «شهرانی»،به منظور باز پس گیری مناطقی كه به تازگی در اشغال دشمن در آمده بود،صورت گرفت.این یورش سبب شد كه تـوجه فرماندهان عراقی به آن محمور معطوف شود،بنابـراین میتوان گفت كه عملیات نیـروهای ارتش به نوعی پشتیبانی عملیات قدس 3بود.

دراین حمله 15دستـگاه خـودروی ایفا(كامیـون)،4دستگاه تانک،15دستگاه خمپاره انداز،10زاغـه  مهمات،مقـر گردان 1 و 2 از تیپ 805 و پمپ بنـزین قرارگاه دشمن درمنطقه منهدم شد.

ضمن آنكه 1470 تن ازنیروهای دشمن كشته و زخمی شده یا به اسارت نیـروهای عمل كننده خـودی در آمدند.

علاوه بر این،چندین دستگاه بی سیم و سیستم های مخابراتی و شماری سلاح سبک و نیمه سنگین از دشمن به غنیمت گرفته شد.

 

نام عملیات: قدس 3 (انهدامی(
20
زمان اجرا: /4/1364
مدت اجرا: یک روز
تلفات دشمن (كشته،زخمی و اسیـر):1470نفر
رمز عملیات: یا امام جعفرصادق(
مكان اجرا: منطقه عمومی دهلران - طیب،در جبهه میانی جنگ
ارگانهای عمل كننده:رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی
اهداف عملیات:نفوذ و ضربه زدن به یگانهای دشمن





:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 707
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : دو شنبه 19 تير 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com