امام علی(ع):
هرگاه گناهان آشکار شوند،برکت ها از میان میـرود.
غررالحکم ح 3040
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
پاداش آخرت،رنج و سختی دنیا را از یاد می برد.
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
الکظم ثمره الحلم
فـرو خوردن خشم،میـوه ی بردباری است.
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
مَن تَوكَّلَ عَلَى اللّهِ ذَلَّت لَهُ الصِّعاب وَ تَسَهَّلَت عَلَیهِ الأسبابِ؛
هرکس به خدا توکل کند،دشواریها براى او آسان مى شود و اسباب برایش فراهم میگردد.
غررالحکم ج5،ص524
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
مَن أَرادَ أن تُستَجابَ دَعوَتُهُ وَ أَن تُکشَفَ كُربَتُهُ فَليُفَرِّج عَن مُعسِرٍ
هرکس میخواهد دعایش مستجاب شود و غمش از بین برود باید گره از کار گرفتارى باز کند.
نهج الفصاحه ح2961
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
صومُ النَّفسِ عَن لَذّاتِ الدُّنیا اَنفَعُ الصّیام
روزه نفس از لذت هاى دنیـــوى سودمندترین روزه هاست.
غرر الحکم،ج 1ص 416 ح64
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
صومُ القَلبِ خَیرٌ مِن صیامِ الِّلسان وَ صومُ الِّلسانِ خَیـرٌ مِن صیامِ البَطن.
روزه قلب بهتـر از روزه زبان است و روزه زبان بهتـر از روزه شکم است.
غرر الحکم،ج 1،ص 417،ح80
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
اَحسَنُ الآْدابِ مـا كَفَّکَ عَنِ المَحـارِمِ
بهترینِ ادب ها آن است که تـو را از حرام ها باز دارد
معدن الجواهر،ص 59
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
اِذا عاتَبتَ الحَدَثَ فَاترُک لَهُ مَوضِعا مِن ذَ نبِهِ لِئَلاّ يَحمِلَهُ الاخراجُ عَلَى المُکابَرَةِ
هر گاه جوان را توبیخ کردى،برخى خطاهاى او را نادیده بگیر،تا توبیخ تو،او را به مقابله وادار نسازد.
شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید ،ج 20،ص 333،ح819
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
اَلصَّبْرُ فِى الاُْمورِ بِمَنْزِلَةِ الرَّأسِ مِنَ الْجَسَدِ،فَاِذا فارَقَ الرَّأسُ الجَسَدَ فَسَدَ الْجَسَدُ وَ اِذا فارَقَ الصَّبْرُ الاُْمورَ فَسَدَتِ الاُْمورُ
نقش صبر در کارها همانند نقش سر در بدن است؛همچنان که اگر سر از بدن جدا
شود،بـدن از بین میـرود،صبـر نیـز هرگاه همراه کارها نباشد،کارها تبــاه میگـردند.
کافى ،ج 2،ص90،ح 9
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
أَبلَغُ ماتَستَدِرُّ بِهِ الرَّحمَـةَ أَن تُضمِـرَ لِجَمیعِ النّاسِ الرَّحمَـةَ
مؤثّرترین وسیله جلب رحمت خـدا این است که خیـرخواه همه مـردم باشى.
غرر الحکم ،ص212
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
اِذا فَسَدَتِ النِّـيَّةُ وَقَعَتِ البَليَّـةُ
هرگاه نیت فاسد شود،بلا و گرفتارى پیش میآید.
غررالحکم،ح4021
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
اَلتَّوَكُلُّ عَلَى اللّهِ نَجاةً مِن كُلِّ سوءٍ وَحِرْزٌ مِن كُلِّ عَدُوٍّ
توکل بر خداوند،مایه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
بحارالأنوار 78/79/56
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
لا تَقسِروا اَولادَكُم عَلى آدابِكُم،فَاِنَّهُم مَخلوقونَ لِزَمانٍ غَیرِ زَمانِكُم
آداب و رسوم خود را به فرزندانتان تحمیل نکنید،زیرا آنان براى زمانى غیر از زمان شما آفریده شده اند.
شرح ابن ابى الحدید ،ج20،ح102
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
یا مَعشَرَ الفِتیانِ،حَصِّنـوا اَعراضَكُـم باِلاَْدَبِ وَ دینَـكُـم بِالعِلـمِ
اى جوانان! آبرویتان را با ادب و دینتان را با دانش حفظ کنید.
تاریخ یعقوبى ،ج 2،ص210
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
اَلزُّهْدُ فِى الدُّنْیا الراحَةُ الْعُظْمى
بى رغبتى به دنیـــا، بزرگترین آسایش است.
غررالحکم،ح 1316
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
اَلظَّنُّ الصَّـوابُ مِن شيَـمِ اُولِى الاَلبابِ
خوش گمانى،از اخـلاق عاقلان است
غررالحكم،ح 1386
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
ايّاكُم وَ الحَلفَ فَاِنَّهُ يُنفِقُ السِّلعَةَ وَ يَمحَقُ البَرَكَةَ
از قسم خوردن بپرهيزيد،چرا كه كالا را تلف مىكند و بركت را از بين می برد.
كافى،ج 5،ص162،ح4
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
بِئسَ القَرينُ الغَضَبُ: يُبدِى المَعائِبَ وَ يُدنِى الشَّرَّ وَ يُباعِدُ الخَيرَ
خشم،بدترين همراه است:عيب ها را آشكار،بدیها را نزديک و خوبى ها را دور مى كند.
غرر الحكم،ح4417
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
إنَّ سَخاءَ النَّفس عَمّا أیدی النّاس لافضَلُ مِن سَخاء البَذلِ.
چشم پوشیدن از آنچه در دست مردم است بهتر از سخی و بخشنده بودن است.
غررالحکم ح8645
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
الکریمُ مَن صانَ عِرضَهُ بِمالِهِ وَ اللَّئیمُ مَن صانَ مالَهُ بِعِرضِهِی
بزرگوار کسی است که آبرویش را با مالش حفظ کند و فرومایه کسی است که مالش را با آبرویش حفظ کندی
غررالحکم و درر الکلم:ح 2159
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
لا تَخُن مَن ِ ائتَمَنَک وَ إن خانَک،وَ لا تُذِع سِرَّهُ وَ إن أذاعَ سِرَّکی
به کسی که تو را امین شمرده خیانت مکن،هر چند او به تو خیانت کرده
باشد و راز او را فـاش مسـاز،اگـر چه او راز تــو را فـاش سـاختـه باشـدی
بحار الأنوار،ج77،ص208
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
العجز آفة،و الصبر شجاعة،و الزهد ثروة،و الورع جنة،و نعم القرین الرضی
ناتوانی آفت است و شکیبائی شجاعت و زهد ثروت و تقوی سپر و بهترین همنشین رضایت و خشنودی استی
(نهج البلاغه،ص469)
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
رَأسُ العِلمِ التَّمییـزُ بَینَ الاخلاقِ وَ اِظهارُ مَحمودِها وَ قَمعُ مَذمومِها
بالاترین درجه دانایى،تشخیص اخلاق از یکدیگر و آشکار کردن اخلاق پسندیده و سرکوب اخلاق ناپسند است.
غررالحکم،ح 5267
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
مَن ساءَ خُلقُهُ ضاقَ رِزقُهُ
هر کس بد اخلاق باشد،روزى اش تنگ مى شود.
غررالحکم،ح 8023
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
شَرُّ النّاسِ مَن لا یعفو عَنِ الزَّلَّةِ وَ لا یستُرُ العَورَةَ
بدترین مردم کسى است که خطا را نمی بخشد و عیب(دیگران)را نمی پوشاند.
غررالحکم،ج4،ص175،ح5734
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
لَو یعلَمُ المُصَلّى ما یغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ
اگر نماز گزار می دانست تا چه حد مشمول رحمت الهى است،هرگز سر خود را از سجده بر نمی داشت.
غررالحکم،ح 7592
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
اِنَّ النّاسَ اِلى صالِحِ الادَبِ اَحوَجُ مِنهُم اِلَى الفِضَّةِ وَ الذَّهَبِ
مردم،به ادب (فرهنگ و تربیتِ) درست،نیازمندترند،تا به طلا و نقره.
مکارم الأخلاق،ص17
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
کاءُ العَبدِ مِن خَشیةِ اللَّهِ یمَحِّصُ ذُنُوبَهُ
گریستن بنده از خوف خدا،گناهانش را از میان می برد
غررالحکم و دررالکلم،ح 4432
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
فازَ مَن أصلَحَ عَمَلَ یومِـهِ وَ استَدرَک فَـوارِطَ أمسِهِ
رستگار شد آن که کار امروزش را سامان داد و کوتاهى هاى دیـروزش را جبـران کرد.
مستدرک الوسائل،ج 12،ص151
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
اَلبَرَکةُ فى مالِ مَن آتَى الزَّکاةَ وَ واسَى المُؤمِنینَ وَ وَصَلَ الاَقرَبینَ
برکت در مال کسى است که زکات بپردازد،به مؤمنان مدد و یارى رساند و به خویشاوندان کمک نماید.
تحف العقول،ص172
،،،،،،،،،،،،،،،،
امام علی(ع):
مَن غَـرَسَ فى نَفسِهِ مَحَبَّـةَ اَنواعِ الطَّعامِ،اِجتَنى ثِمارَ فُنـونِ الاَسقامِ
هر کس در دل خود،نهال علاقه به غذاهاى گوناگون را بکارد،محصول بیمارى هاى گوناگون از آن مى چیند.
غررالحکم،ح 9219
=================================================================
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 658
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0