افشای ماهیت وهابیت در گفت و گو با عصام العماد


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



 

 

وی با بيان اينكه مبنای فقهی وهابيون بسيار مصلحتی  است،گفت كه نگاه فرقه وهابيت فقط در مورد قبور است و انفجار قبوری كه در دنيا صورت می گيرد ناشی از اين تفكر است.

العماد،بزرگ‌ترين مشكل دنيای اسلام را حركت وهابيت دانست و با بيان اين كه وهابيون به مقوله‌ای به نام «تقريب مذاهب» اصلا اعتقادی ندارند،پيشنهاد داد كه علمای شيعه و سنی در مقابل صدور فتاوی تكفيری وهابيون بيانيه‌ای مشترک صادر كنند.

وي با اشاره به اين كه فتواي وهابيون ناشی از تأثيرات عناصر اسراييلي در ميان آنان است،آن را در راستاي متوقف كردن حركت حزب‌الله لبنان و اخوان المسلمين دانست.

دكترعصام العماد كه يمنی الاصل و 39 ساله است و تحصيلات خود را در دانشگاه‌های عربستان گذرانده و روزی خود در زمره پيروان وهابيت بوده و امروز به عنوان يک شيعه‌شناس در ايران به تدريس و تأليف مشغول است،در گفت‌وگويی تفصيلی با خبرنگار فقه و حقوق خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار داشت: صدور فتوای تكفيری 38 نفر از علمای وهابی عربستان چيز غريب و جديدی نيست؛ چرا كه وقتی ما به تاريخ وهابيت از بدو تأسيس آن نگاه می كنيم، مشاهده می كنيم كه وهابيت در بستر تكفير به وجود آمده و بر طبق آن رشد و حركت كرده است.
وی گفت: گمان نمي‌كنم هيچ مذهبی همانند وهابيت در فضای تكفيری تبلور يافته باشد و متأسفانه اين‌گونه تندروی آنان ناشی از جهل به معنی تكفير و خصوصيات آن است.
العماد اظهار داشت: بنده از آن زمان كه به ايران آمدم مشغول تأليف كتب و نقد روش وهابيت شدم كه يک نمونه از مناظراتم با يكي از مفتي‌هاي كويت صورت گرفت و آن در مجموعه كتاب «الزلزال» چاپ شده است كه به فارسي نيز ترجمه شده است.

مؤسس فرقه وهابيت اطلاع كاملی از علوم اسلامی چون منطق و اصول و لغت نداشته است

وی ادامه داد:شيخ محمدعبدالوهاب مؤسس مذهب وهابيت است و فردی است كه در خانواده‌ ی علمی رشد و در نزد پدر و برادر خود تحصيل كرده است وليكن متأسفانه انحرافات بزرگ فكری داشته است.

معتقدم شيخ عبدالوهاب با دو مشكل بسيار بزرگ دست و پنجه نرم میكرد كه البته اين دو مشكل را از مطالعات مكرر كتاب‌های وی،كشف كرده‌ام.مشكل اول وی كمبود علم بوده است. او اطلاع كاملی از علوم اسلامی چون منطق و اصول و لغت و...نداشته است.

وی گفت:شيخ محمد عبدالوهاب هرگز نتوانسته است تحصيلی كامل و جامع از علوم،در يک دانشگاه معتبر داشته باشد و هرگز نتوانسته به شكلی ملازم نزد شخصيتی علمی تلمذ كند.

عصام العماد افزود:متأسفانه شيخ محمدعبدالوهاب قبل از اينكه تحصيلات خود را به‌طور كامل تكميل كند،عهده‌دار امر تبليغ دين شد؛اين در حالی بود كه وی دارای روحيه تندرويی بود.

مشكل اساسی و بزرگ موسس وهابيت انحراف سلوكی نبوده بلكه مشكل فكری بوده است

وی مشكل دوم شيخ محمدعبدالوهاب را انحراف فكری و عقيدتی برشمرد و عنوان كرد:مشكل اساسی و بزرگ وی،مشكل فكری بوده است كه نمونه چنين مسأله‌ای درميان خوارج در زمان امام علی عليه‌السلام وجود داشته است.
 
عبدالوهاب علاوه بر شيعه،اهل تسنن معتدل را نيز مورد هجمه قرار داد
 

وی اضافه كرد:از بدو ظهور شيخ محمدعبدالوهاب ما شاهد افكار خطرناكی از وی بوديم كه متأسفانه وی فقط بر ضد شيعه عمل نكرد بلكه تمام اهل تسنن مخلص و معتدل را نيز مورد هجمه فتوايی خود قرار داد.

عصام العماد گفت: شيخ محمد عبدالوهاب معنای حقيقی و ضوابط اصلی تكفير را پي نبرده بود؛ بنابراين جمع كثيری از مسلمانان شيعه و سنی را داخل در دايره شرک و تكفير نمود و اين همان خطر بزرگ است. وي هركس كه تابع افكارش نبود را ضد توحيد می انگاشت.

وی ادامه داد:
اين شخصيت با فكر شخصی خود قواعدی را در زمينه توحيد تدوين كرده بود و هر كسی را با اين چهارچوب مخالفت يا نقد میكرد،كافر می شمرد و بر اين اساس مشاهده می كنيم بزرگان علمی عالم اسلام را رد كرده است؛مثلا كتاب توحيد زمخشری،تفسير آيات توحيد امام فخر رازی و امام ابوحامد غزالی،طبرسی و عسقلانی، ثعلبی و حتی طبری كه از علمای بزرگ اهل سنت است،در نظر شيخ محمدعبدالوهاب مصداق كتب مضله است و نويسنده آن كتاب،كافر است.

اين محقق تاريخ اسلام خاطر نشان كرد:شيخ محمدعبدالوهاب يک نوع حساسيتی در مساله توحيد داشت و درصدد بود با فكر خودش اين مساله را حل كند غافل از اينكه كميتش در اين زمينه لنگ بود و او با كارش نه فقط مشكل در عربستان،بلكه در تمام جوامع اسلامی از اندلس تا ايران و پاكستان و در ميان تمام فرق اعم از اشعری،معتزله،سلفيه و شيعه و...ايجاد كرد.وی باعث شد جنبش‌های بزرگ اسلامی به چند دستگی مبدل شوند و از حركت باز ايستند.

 
 
 
مؤسس وهابيت می خواست توحيد ساختگی خويش را بر ديگران تحميل كند
 

عصام العماد تأكید كرد:بنده در صدد این نیستم كه نیت شیخ محمدعبدالوهاب را در این كار بیابم؛ چرا كه نیت، امری درونی و فقط خداوند متعال از آن مطلع است. آنچه برای من مسلم است، این است كه شیخ با عملكردش می‌خواست توحید ساختگی خویش را بر دیگران تحمیل كند، بدون اینكه درك جامعی از آن داشته باشد. او به قدری تعصب داشت كه در نامه‌های خویش به دیگران، آنان را مشرک خطاب می‌كرد و می‌گفت (من محمد عبدالوهاب الی المشركین). وی معتقد بود جان و مال و زنان مخالفش برای طرفدارانش مباح است.

وی ادامه داد: حتی شیخ سلیمان عبدالوهاب برادر شیخ محمد عبدالوهاب نیز به مقابله با او پرداخت و روزی به او گفته بود«تو هرگز كتاب‌هایی را كه خوانده‌ای به درستی درك نكرده‌ای».

وی تاكید كرد: بسیاری از مسایلی را كه شیخ محمدعبدالوهاب متعرض آن شده است، به قدری تند است كه بسیاری معتقدند «ابن تیمیه» كه او هم یكی از شخصیت‌های افراطی در تاریخ بوده است، از وی معتدل‌تر بوده است؛ چرا كه در باب بدعت، كثیری از امور هستند كه شیخ محمد عبدالوهاب آن را داخل در شرك دانسته، ولی «ابن تیمیه» چنین نكرده است.

دكتر عصام العماد، فتوای تكفیری 38 تن از علمای وهابی را متأثر از فتاوای شیخ محمد عبدالوهاب عنوان و اضافه كرد: تا زمانی كه راه حلی برای این معضل نیابیم، مشكل جهان اسلام حل نخواهد شد.

 

بزرگ‌ترین مشكل دنیای اسلام حركت وهابیت است
 


وی گفت: شیخ محمدسعید رمضان لوطی كه از فقهای بزرگ است، گفته بود «حدود 200 متفكر اسلامی از سراسر جهان اجتماعی تشكیل دادیم تا مشكلات جهان اسلام را بیابیم و حل كنیم. پس از بحث به این نتیجه رسیدیم كه بزرگ‌ترین مشكل كه دنیای اسلام با آن دست و پنجه نرم می‌كند حركت وهابیت است.» اینان مشكلاتی در تمام دنیا اعم از آمریكا و فرانسه، آلمان و چین و تمام جاهایی كه در آن نفوذ كرده‌اند، ایجاد نموده‌اند.

دكتر العماد از قول دكتر علامه یوسف قرضاوی نقل كرد: در دنیای اسلام كسی اعم از مرده و زنده وجود ندارد مگر اینكه وهابیت كتابی در لعن آن نوشته است چه شیعه باشد چه سنی، چه زیدی و چه...

وی خاطر نشان كرد: به عنوان مثال یك وهابی كتابی در رد سید جمال‌الدین اسدآبادی به نام «تحذیر الامم من كلب العجم = برحذر داشتن امت از ...فارسی» نوشته است. یك وهابی دیگر كتابی در رد صاحب «تفسیر المنار» به نام «صواعق من النار علی صاحب المنار: هجوم شعله‌های آتش بر سر صاحب كتاب المنار» نوشته است. دیگری كتابی به نام «الكلب العالی یوسف القرضاوی: ... بزرگ یوسف قرضاوی» نوشته است.

 

تمام نوشته‌های آنان فقط و فقط علیه مسلمانان است
 


عصام گفت: بنده قبل از شیعه شدنم نزد فردی به نام «المدخلی» درس می‌خواندم كه نزد این شیخ قریب 100 كتاب در لعن و رد بزرگان اسلام اعم از «سید محمد قطب»، «شیخ محمد غزالی»، «آیت‌الله خویی»، «شیخ محمد عبده» و ... وجود داشت. این در حالی است كه ما در میان كتب وهابیون كتابی در رد ماركسیست، بودائیسم، بهائیت و تفكرات اسراییلی و آمریكایی نمی‌بینیم. تمام نوشته‌های آنان فقط و فقط علیه مسلمانان است.

 

فتوای وهابیون ناشی از تاثیرات عناصر اسراییلی در میان آنان است
 


 

این، فتوایی است كه از قصر سعودی صادر شده است
 


 

فتوای وهابیون در راستای متوقف كردن حركت حزب‌الله لبنان و اخوان المسلمین است
 


وی تاكید كرد: فتوای وهابیون ناشی از تاثیرات عناصر اسراییلی در میان آنان است و باید توجه داشت كه این فتوایی است كه از قصر سعودی صادر شده است زیرا تمام علماء و مفتی‌های عربستان كارگزار حكومت هستند. این فتوا در جهت منافع اسراییل و برای متوقف كردن حركت حزب‌الله لبنان و حماس و اخوان المسلمین و... صادر شده است.

عصام العماد، ظهور وهابیون معقول در عربستان را از پدیده‌های مبارك یاد كرد و به خبرنگار فقه و حقوق ایسنا گفت: شیخ سلیمان العوده، سردمدار وهابیون معقول از جمله كسانی است كه شجاعت نقد شیخ محمد عبدالوهاب را یافت و او را به خطا منتسب كرد.

وی، دلیل تحقق چنین امری را دارای ریشه‌ی تاریخی عنوان كرد و گفت: پس از آنكه بین «ملك فیصل» و «جمال عبدالناصر» درگیری پیش آمد، «ملك فیصل» جهت انتقام‌گیری، جمعی از علمای اهل تسنن مصر از جمله «سید محمد قطب» و «شیخ محمد غزالی» را به عربستان دعوت كرد تا آنان را بر ضد «جمال عبدالناصر» به كار گیرد ولیكن وقتی آنان وارد عربستان شدند چون از تفكرات «سید جمال‌الدین اسدآبادی» و «شیخ محمد عبده» تاثیر پذیرفته بودند، تفكرات «شیخ محمد عبدالوهاب» را مورد انتقاد شدید قرار دادند.

عصام العماد گفت: وقتی اینان وارد عربستان شدند «شیخ ربیع مدخلی» و «بن‌باز» تعبیری كرده و گفته بودند ورود اینان به منزله‌ی بمبی است كه موجب انفجار تفكر وهابی خواهد شد.

وی ادامه داد: «سید محمد قطب» پس از محكومیت به اقامت اجباری در عربستان مشغول تدریس شد و شاگردان معقولی چون «سلیمان العوده» را پرورش داد.

درشرایطی كه امام علی علیه السلام وعمربن‌خطاب درعربستان نقد می‌شدند،كسی حق نقد عبدالوهاب را نداشت

عصام العماد گفت: من به یاد دارم زمانی در دانشگاه‌های عربستان نقد امام علی علیه‌السلام و حتی عمر بن خطاب به راحتی صورت می‌گرفت ولی هیچ‌كس حق نقد شیخ محمد عبدالوهاب را نداشت.در این ایام با ظهور بزرگانی شجاع چون «سید محمد قطب» و «شیخ محمد غزالی» این وضعیت افول یافت.

وقتی بزرگان وهابی نتوانستند با قدرت علمی«قطب»مقابله كنند،او را به شورش علیه ولی امر خودمتهم كردند

وی ادامه داد: وقتی بزرگان وهابی نتوانستند با قدرت علمی «سید محمد قطب» مقابله كنند، او را متهم كردند به این‌كه علیه ولی امر خود شورش كرده است كه او نیز در جواب گفته بود اگر ولی امری برای من باشد، او «جمال عبدالناصر» است.
 

حركت وهابیت در جهت اهداف انگلیس، آمریكا و اسراییل است
 

نگاه فرقه وهابیت فقط در مورد قبور است و انفجار قبوری كه در دنیا صورت می‌گیرد ناشی از این تفكر است
 

عصام العماد،حركت وهابیت را در جهت اهداف انگلیس و آمریكا و اسرائیل برشمرد و گفت: این مذهب نگاهش فقط در مورد قبور است و به امور دیگر اهتمام ندارد و معتقدند زیارت قبور شرك است و انفجار قبوری كه در دنیا صورت می‌گیرد ناشی از این تفكر است.این تا جایی بوده است كه برخی از علماء گفته بودند،گویی شیخ محمد عبدالوهاب در مقبره متولد شده و بنابراین عقده‌ای درونی در این مورد دارد.

وهابیون چون درک درستی از معارف ندارند امور عرفی را داخل در مفهوم بدعت می‌دانند

وی،بنای قبور و اشكال مختلف مقبره را از جمله امور عرفی برشمرد و اضافه كرد:وهابیون چون درک درستی از معارف ندارند امور عرفی را داخل در مفهوم بدعت می‌دانند.

به اعتقاد عبدالوهاب،مشركین مسلمان از مشركین دوران پیامبر مانند ابولهب و ابوجهل بدتر و ملعون‌ترند

مدرس مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام گفت:محمدعبدالوهاب آن‌چنان در مورد مسلمانان تندرو بود كه در كتاب خود نوشته است مشركین مسلمان از مشركین دوران پیامبر مانند ابولهب و ابوجهل بدتر و ملعون‌ترند

مرض تكفیر امری است كه باید نسبت به آن هوشیار بود
 

وی تصریح كرد:معتقدم هر جا تكفیری صورت گیرد پس از آن انفجاری در عالم رخ خواهد داد و مرض تكفیر امری است كه باید نسبت به آن هوشیار بود.

این محقق و پژوهشگر تاریخ و حدیث تأكید كرد: باید مومنین كاملا مواظب و هوشیار باشند چرا كه پشیمانی پس از تحقق مشكلات سودی نخواهد داشت.

وهابیون هرگز در انفجار حرمین عسگریین و كربلا و نجف متوقف نخواهند شد

عصام العماد ابراز عقیده كرد: وهابیون هرگز در انفجار حرمین عسگریین و كربلا و نجف متوقف نخواهند شد بلكه اگر فرصت یابند، حرم دیگر ائمه اطهار را نیز منفجر خواهند كرد.

 
علمای شیعه و سنی در مقابل صدور فتاوی تكفیری وهابیون بیانیه‌ای مشترک صادر كنند

وی پیشنهاد كرد:در مقابل صدور فتاوی تكفیری تمام بزرگان اهل سنت و شیعه در تمام نقاط عالم جمع شوند و بیانیه‌ای در محكومیت چنین اموری صادر كنند چرا كه كوتاهی در این كار ضرر را متوجه همگان خواهد كرد. محكومیت مراجع دینی در قم و نجف در این زمینه كافی نیست.
 

از یک وهابی معتدل شنیدم كه می‌گفت دولت ما ایران است

نباید با وهابیون عكس‌العملی مانند آنان داشت بلكه باید با جدال احسن آنان را مجاب كرد

عصام العماد اظهار داشت:الحمدالله امروزتمام مسلمانان ازشیعه و سنی به جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارند و خودم از یک وهابی معتدل شنیدم كه می‌گفت دولت ما ایران است.نباید با وهابیون عكس‌العملی مانند آنان داشت بلكه باید با جدال احسن آنان را مجاب كرد

در حوزه‌های علمیه ایران فتوایی بر تكفیر اهل سنت ندیده‌ام

وی تعصب شدید وهابیون را یكی از مشكلات بزرگ آنان عنوان كرد و ادامه داد: متاسفانه در تمام دانشگاه‌های عربستان كتاب‌های شیخ محمد عبدالوهاب جزو متون درسی است و از همان ابتدا افكار این شخصیت در وجود دانشجویان مستقر می‌شود لذا به یاد دارم كه وقتی در دانشگاه «محمد سعود» درس می‌خواندم قریب هزار رساله دكترا در تكفیر شیعه وجود داشت. این در حالی است كه در حوزه‌های علمیه ایرانی ما فتوایی بر تكفیر اهل سنت ندیده‌ام

وهابیون به مقوله‌ای به نام «تقریب مذاهب» اصلا اعتقادی ندارند
 

عصام العماد در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فقه و حقوق خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار داشت:وهابیون به مقوله‌ای به نام «تقریب مذاهب» اصلا اعتقادی ندارند و «محمدكباری» كه یک عالم بزرگ سعودی كتابی فقط در رد تقریب مذاهب نگاشته است و «ابن‌جویری» فتوی بر حرمت خوردن غذای شیعه داده است؛بنابراین اصلاح آنان كار آسانی نیست

مبنای فقهی وهابیون بسیار مصلحتی است
 

وی در عین حال خاطر نشان كرد:متأسفانه مبنای فقهی وهابیون بسیار مصلحتی است به گونه‌ای كه اگر مصلحت خود را در ارتباط با شیعه ببینند صدها كتاب در اسلامیت شیعه می‌نویسند.
عصام العماد عنوان كرد:علمای عربستان وقتی دیده‌اند ایران به عنوان رهبر فكری دنیای اسلام شناخته شده است،درصدد هجمه‌ی ایران برآمده‌اند و آنان وقتی انفجارات در كشور خود را دیدند به جهت تحقق چنین انفجاراتی در ایران،با صدور فتواهای تكفیرانه افكار را به چنین سمتی هدایت می‌كنند

ایران باید با جمع بین دیپلماسی و دین هوشیارانه در جهت خنثی كردن تحریكات وهابیون برآید
 

وی گفت: جمهوری اسلامی كه آراسته به سیاست علوی است باید با جمع بین دیپلماسی و دین هوشیارانه در جهت خنثی كردن تحریكات آنان برآید

شیعه شدنم هدیه‌ی آسمانی بود

دكتر عصام العماد،شیعه شدنش را هدیه‌ی آسمانی برشمرد و گفت:من در نزد »بن‌باز» در عربستان مشغول تحصیل بودم و با خود در این اندیشه بودم كه پس از قرن‌ها ارادات خالصانه نسبت به امام علی و امام حسین علیه السلام و دیگر امامان بزرگوار،همچنان در قلوب عده‌ای موج می‌زند و كهنه نشده است و از طرف دیگر نقدهای شدید نسبت به امام علی علیه السلام و امام حسین علیه السلام را در مجالس علمی عربستان مشاهده می‌كردم و می‌دیدم ظلم‌های یزد و معاویه توجیه می‌شود ولی به راحتی امامان شیعه نقد می‌شوند

مشاهده می‌كردم در عربستان كتاب‌هایی در دفاع از یزید و... نوشته شده و هیچ‌گونه انتقادی بر آنان وارد نكرده‌اند


وی ادامه داد: بنده مجالسی را مشاهده می‌كردم كه به راحتی امام علی علیه السلام را نقد می‌كنند ولی وقتی فضایل امام -كه حتی در خود كتاب‌هایشان نیز هست- می‌شنوند،قدرت تحمل ندارند.مشاهده می‌كردم كتاب‌های متنوعی در دفاع از یزید و عمروعاص و... نوشته شده است و هیچ‌گونه انتقادی بر آنان وارد نكرده‌اند.

وی ادامه داد: این‌گونه جریانات باعث شد بر نفسم عتاب كنم و خود را به مطالعه در سیره‌ی اهل بیت علیهم السلام وادار كردم.

مدرس مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام به ایسنا گفت:در شبی از شب‌های ماه رمضان پس از نماز تراویح در مجلسی حاضر شدم كه امام علی علیه السلام را در قفس اتهام گذاشته بودند و به تمام عملكرد او بدون دلیل اعتراض می‌كردند و او را خلیفه‌ای عنوان می‌كردند كه اگر زودتر كشته می‌شد، آمریكای امروز مسلمان می‌گشت.دیدم آنان امام حسین علیه السلام را سبب‌ساز فتنه بزرگ اجتماعی می‌نامیدند كه پس از این جلسه به شدت به مطالعه و تحقیق در زندگی اهل بیت علیهم السلام روی آوردم

پس از مطالعات تخصصی،دریافتم كه تمام كارهای امام علی علیه السلام بر طبق عقل و منطق بود 

به این نتیجه رسیدم كه سخنان وهابیون تماما توجیهات ركیكه و فاقد منطق است

وی اذعان كرد:پس از مطالعاتم كه به طور تخصصی انجام دادم، یافتم كه اتفاقا تمام كارهای امام علی علیه السلام بر طبق عقل و منطق بود و به این نتیجه رسیدم كه سخنان وهابیون تماما توجیهات ركیكه و فاقد منطق است.مثلا آنان احادیث فضایل امام علی علیه‌السلام را بی‌اهمیت می‌خواندند ولی نفرین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در مورد معاویه(خداوند هیچ وقت شكمت را سیر نكند)را از جمله فضایل معاویه می‌دانستند و توجیه می‌كردند مقصود از این حدیث این است كه معاویه هیچگاه سیر نشود و بخورد و سلامت پیدا كند.

عصام العماد افزود:شیعه شدن من نه فقط به اراده خودم بلكه با كرامت الهی و عنایت آسمانی تحقق پذیرفت و خداوند را با تمام وجود بر این نعمت عظمی شاكرم و از او می‌خواهم مرا به معارف بیشتری هدایت كند.
 

به دلیل شیعه شدنم هم‌اكنون مورد تكفیر وهابیون هستم
 

وی در پایان خاطر نشان كرد:بنده به دلیل شیعه شدنم هم‌اكنون مورد تكفیر وهابیون هستم.


موعود


 




:: موضوعات مرتبط: متفرقه , ,
:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : Bahram
ت : شنبه 30 دی 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com