عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



 

 آن حضرت در پاسخ فرمود:خداوند اصطفاء عترت را در دوازده موضع از كتاب خويش بيان فرموده است.سپس آن حضرت در بيان سومين موضع فرمودند:در واقعه مباهله كه آيه شريفه «فمن حاجک فيه من بعد...» نازل شد،پيامبر خدا،على و حسن و حسين و فاطمه (سلام‏الله عليهم اجمعين) را احضار كرد و جان آنها را قرين جان خود قرار داد.پس آيا مى‏ دانيد معناى «وانفسنا و انفسكم» چيست؟ علماى مجلس گفتند مراد از آن نفس پيامبر خدا است.آن حضرت فرمود به غلط افتاديد.

خداوند در «انفسنا» نفس على‏ عليه السلام را قصد كرده است و دال بر اين امر سخن پيغمبر خداست كه فرمود:«لتنتهين بنو وليعه او لأبعثن اليهم رجلا كنفسى يعنى على‏بن ابى‏طالب» و اين خصوصيتى است كه پيش از اين و پس از اين هيچكس بدان نخواهد رسيد زيرا آن حضرت نفس على را همانند نفس خود قرار داد.

در روايت ديگرى آمده است كه مأمون روزى به امام رضا عليه السلام گفت بزرگترين فضيلتى را كه براى اميرالمؤمنين است و قرآن بر آن دلالت دارد براى من بگو.

حضرت فرمود:فضيلت او در مباهله است كه در آيه شريفه «فمن حاجک فيه من بعد ماجاءک...» اشاره شده است.آنگاه رسول‏ خدا حسن و حسين را فراخواند پس آنها دو پسر او بودند و فاطمه را خواند پس او در موضع «نساءه» است و اميرالمؤمنين را خواند پس به حكم خداوند عزوجل او نفس رسول‏ خدا است و چون هيچكس از مردمان بالاتر و برتر از رسول‏ خدا نيست پس به حكم الهى بايد هيچكس برتر و بالاتر از نفس رسول‏ خدا نباشد.

مأمون گفت مگر نه اين است كه خداوند «ابناء» را به لفظ جمع آورده و رسول‏ خدا تنها دو پسرش را فراخواند و «نساء» را به لفظ جمع آورد،در حالى كه رسول‏ خدا فقط دخترش را آورد پس چرا جايز نباشد كه آن حضرت از نفس خودش دعوت بكند نه از ديگرى بنابراين فضلى را كه براى اميرالمؤمنين مى‏ گويى ثابت نيست.

امام هشتم در پاسخ فرمود آنچه گفتى صحيح نيست زيرا داعى بايد غير از خودش را دعوت كند،چنان كه آمر بايد به غير خودش دستور بدهد و صحيح نيست كه رسول‏ خدا در حقيقت خودش را دعوت كند چنان كه نمى‏ تواند به حقيقت آمر به نفس خود باشد و هرگاه ثابت شود كه رسول‏ خدا در مباهله هيچكس جز اميرالمؤمنين را نخوانده است،ثابت مى‏ شود كه او نفس رسول‏ خدا است كه خداوند در كتابش بدو نظر داشته و در قرآنش بدو حكم كرده است.

و نيز از جمله مناظرات آن حضرت با مأمون آورده ‏اند كه مأمون به آن حضرت گفت چه دليلى بر خلافت جدشما[على‏ بن ابى‏طالب‏]است؟حضرت فرمود:«انفسنا» پس مأمون گفت:«لولا نسائنا» پس حضرت فرمود:«لولا ابنائنا» آنگاه مأمون ساكت شد.شرح مفاد اين حديث در تفسير آيه مباهله گذشت.


 




:: موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی , ,
:: بازدید از این مطلب : 426
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : جمعه 19 آبان 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com