نکات اخلاقی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



 

*اصل در تمام کارها نیّت است.پیامبر اکرم(ص):کارها بسته به نیّت ها است و پاداش هر کس به نیّت او بستگی دارد(با نیّت رضایت خداوند،دور نمودن جهل و نادانی از خود و دیگران و زنده کردن دین و پایدار نگه داشتن اسلام و امربه معروف و نهی از منکر).

 

3.طالب علم باید ازحسدوتکبر دوری کند،کتابی راکه شروع کرده نیمه کاره نگذارد،موقع مطالعه وضو داشته باشد،با خط خوش و خوانا بنویسد و درهم و ریز ننویسد،از اخلاق و رفتار ناپسند دوری کند(رسول اکرم(ص):در خانه ای که اخلاق و رفتار ناپسند باشد،ملائکه وارد نمی شود)، تلاش و کوشش را سرلوحه کار خود قـرار دهد(نابـرده رنج گنج میسر نمی شود- عاقبت جوینده یابنده بود).

 

4.هر کس شب زنده داری کند قلبش را در روز شاد کرده است.

5.هنگام سحر وقت با برکتی است.

6.خمودی و تنبلی ناشی از زیاد شدن بلغم و رطوبت های بدن است(بلغم مایعی است که در بدن به دلیل وجود بخارهایی در بدن ایجاد میشود که باعث کسالت وخواب آلودگی و یا گرفتگی عروق و رخوت بدن،باد کردن اعضای بدن،کندی ذهن و تنبلی میشود و از خوردن بیش از حد و مخصوصاً خوردن زیاد مایعات و غذاهای با طبع سرد و تر و فعالیت کم بدنی و خواب زیاد حادث میشود ،کاهش بلغم با:خوردن نان خشک و مویز،مسواک کردن).

7.راه کم کردن غذا:تفکر و تأمل درفایده های کم خوردن مثل:سلامتی و پاک دامنی و همچنین تفکر و تأمل در مضرات زیاد خوردن (پر بودن شکم هوش را از بین میبرد).

 

8.تا چیزی را نفهمیدید یادداشت نکنید.

 

9.حفظ دوحرف بهتر ازگوش کردن دو ورق،وفهمیدن دوحرف بهترازحفظ کردن دو بارکتاب است.

 

10.یک ساعت مباحثه از یک ماه تکرار بهتر است.

11. نکات دقیق با فکر کردن و اندیشیدن فهمیده میشود(بیاندیش تا بفهمی).

12.باید قبل از حرف زدن فکر کرد تا کلام درست و صحیح باشد.

13.طالب علم باید بوسیله زبان و سایر اعضایش از خداوند تشکر کند و تهیدستان را بوسیله مال یا غیر مال یاری کند.

14.پیامبر اکرم(ص): همه مردم از ترس نداری در نداری و فقر هستند(یعنی می ترسند که فقیر شوند استفاده نمی کنند پس فقیرند).

15.حفظ درس:با تکرار درس روز گذشته 5 مرتبه و درس روز قبل از آن 4مرتبه و روز قبل از آن 3 مرتبه و روز قبل از آن 2مرتبه و روز قبل از آن 1مرتبه (تکرار کردن آهسته نباشد که موجب بی حالی شود بلکه با صدای متوسط باشد).

 

16.طلب علم نـزد بیشتر علما از خواندن قرآن با فضیلت تر است.

 

 

17.حسد ضرر دارد و نفعی به انسان نمی رساند.

18.شایسته است که طالب علم با هیچکس به ستیز بر نخیزد و دشمنی نـورزد چون باعث اتلاف وقت او می شود.

 

 

19.بر تو باد که به اصلاح نفس خود مشغول باشی نه در اندیشه غلبه بر دشمن،زیرا اقدام تو به اصلاح نفس،غلبه بـر دشمن را نیز به همراه دارد و مبادا که در پی دشمنی کردن با دیگران باشی که تـو را رسوا می کند و اوقاتت را به هدر میدهد و باید بردبار باشی،بویژه بر آنچه از ابلهان سر می زند.

20.بپرهیز از سوء ظن نسبت به شخص مؤمن چـرا که باعث دشمنی است و جایــز نمی باشد (پیامبر اکرم(ص):نسبت به مؤمنین،حسن ظن داشته باشید).

21.آنچه که بخـاطر سپرده شود فـرار می کند و فراموش میگردد و آنچه که نـوشته شود باقـی می ماند(همراه داشتن قلم و کاغذ با خود).

22.تلف نکردن اوقات و لحظات و غنیمت شمردن شبها و زمانها و مکانها.

23.شب طولانی است،آن را با خوابیدن کوتاه نکن و روز روشن است پس آن را با گناهت آلوده و تاریک نساز.

24.چاپلوسی نکوهیده است مگر در راه علم.

25.رسولخدا(ص):هرکس در راه تحصیل علم پرهیزکار نباشد خداوند او را به یکی از این سه چیز مبتلا می کند:او را جوانمرگ می کند،او را در روستاها می اندازد (جایی که کسی قدر او را نداند و حرف او را نفهمد)،او را نوکر دیگران می کند.

26.پرهیزکاری آنست که از پرخوری و زیاد خوابیدن و در مورد چیزهای بیهوده حرف زدن دوری کند و اگر امکان دارد از خوردن غذاهای بازار دوری کند چون غذاهای بازار به نجاست و پلیدی و آلودگی نزدیک تر است و از یاد خدا دورتر و به غفلت از خدا نزیک تر است چرا که چشم فقرا به آن غذا می افتد و آنان نمی توانند بخرند و میرنجند در نتیجه برکت آن غذا از بین میرود و پرهیزکاری آن است که از حرف زدن پشت سر دیگران دوری کند و از همنشینی با پر گویان بپرهیزد،زیراکسی که زیاد سخن می گوید عمر تـو را می دزدد،وقتت را ضایع می کند و همچنین پرهیزکاری آنست که از اهل فساد و بیکاری دوری کند چرا که همنشینی،خواسته یا ناخواسته اثر میگذارد.

27.در حال تکرار درس و مطالعه کردن روبه قبله بنشیند و دعای اهل خیر را فراموش نکند و از انسانهای صالح و درستکار طلب همت و تقاضای دعا داشته باشد .

28.شایسته است در رعایت اخلاقیات و مستحبات سهل انگاری نکند،چون هرکس که در آداب (نکات اخلاقی)سهل انگاری کند از مستحبات محروم می شود و خوب است که زیاد نماز بخواند (با خضوع و خشوع).

 

29.اسباب تقویت حافظه:کوشش و تلاش،مراقبت و مواظبت،کم کردن غذا،نماز شب همراه با خضوع و خشوع،قرآن خواندن(قویترین سبب تقویت حافظه)،زیادصلوات فرستادن،مسواک کردن، نوشیدن عسل،خوردن بیست و یک عدد مویز قرمز هر روز صبح قبل از ناشتا.

 

30.اسباب فراموشی:گناه،زیادغم وغصه خوردن درامورمربوط به دنیا،خوردن گشنیز،خوردن سیب ترش،خواندن سنگ قبرها،حجامت کردن بر روی فرورفتگی پشت گردن یا برآمدگی پشت سر.

 

31.مرتکب شدن به گناه سبب محروم ماندن ازروزی است

مخصوصاًدروغگویی(باتوجه به احادیث) باعث فقـر می شود.

 

32.موانع روزی:خواب صبح،زیاد خوابیدن،لخت خوابیدن،برهنه بول کردن،درحال جنابت غذا خوردن ،درحال تکیه دادن به چیزی غذا خوردن،بی اعتنایی به خرده ریزهای سر سفره،جارو کردن خانه در شب،پیشاپیش پیران راه رفتن،پدر و مادر را به اسم صدا کردن،با هر چوبی دندان را خلال کردن،نشستن به آستانه در،وضو گرفتن در مستراح،دوختن لباس بر روی بدن،صورت را با جامه خشک کردن،سبک شمردن نماز،شتاب نمودن ازخروج درمسجد(بعدازنمازصبح)،صبح زود به بازار رفتن،دیر از بازار برگشتن،نفرین کردن به پدر و مادر،روی ظرف را نپوشاندن،شانه کردن با شانه های شکسته،دعانکردن برای پدر و مادر،ایستاده شلوار پوشیدن،بخل ورزیدن، سخت گیری بر خود و عیال،اسراف کردن،بی حالی و تنبلی.

 

 

33.آنچه روزی را زیاد می کند:صدقه دادن،شکر گذاری کردن،خلق خوش،گشاده رویی،خوش سخنی،شستن ظرفها،به پاداشتن نمازبافروتنی(موثرترین سبب)،خواندن سوره واقعه مخصوصاً در شب و وقت نماز عشاء،و سوره یس و تبارک الذی بیده الملک در وقت صبح،حاضر شدن در مسجد پیش از اذان،دائم الوضو بودن،ترک سخنان بیهوده و باطل.

@آنچه عمر را زیاد می کند:آزار و اذیت نرساندن به دیگران،بزرگ داشت و احترام به سالمندان ،ارتباط با خویشاوندان،خود داری از بریدن درختان تر و سر زنده(مگر در هنگام ضرورت)،بهداشت و سلامت را مراعات کردن،دائم الوضو بودن.


 

 




:: موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی , ,
:: بازدید از این مطلب : 520
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : سه شنبه 16 آبان 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com