عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




او نزد استادان فراوان چون:حسن بن حمزه طبری ابوغالب رازی و ابوبکر جعابی درس آموخت و خود از شاگردان شیخ صدوق بود.

او در رشتههاى مختلف تلاش فراوان به خرج داد و نزدیک به دویست اثر که میتوان گفت دائرة المعارفى از تشییع را در خود دارند،تألیف کرد.نجاشی که یکی از شاگردان بزرگ مکتب اوست 171 جلد کتاب از تالیفات شیخ را ذکر کرده است و به طور کلی آثار وی را در سه دسته فقه،علوم قرآنی و علم کلام و عقاید طبقهبندی کرده است.

از این میان،بیست اثر مربوط به امامت و فلسفه سیاسى امامت در شیعه و مقوله غیبت امام دوازدهم است.شیخ مفید با اقتدار و احترام فراوان زندگى کرد و در سوم رمضان 413 هجرى در بغداد در گذشت و با شرکت هشتاد هزار تن تشییع شد و در حرم امام جواد دفن گردید.

امام زمان(عج)در توقیعی در رثای این عالم فرزانه ابیاتی سرودند:لاصوت الناعی بفقدک انه...ای کاش خبردهنده مرگ،خبر فقدان تو را نیاورد که مردن تو روزی است که برای آل محمد مصیبت بزرگی است.اگر چه تو در میان خاک قبر پنهان شدی.علو و دانش خداپرستی در تـو اقامت گزیده است.قائم المهدی خوشحال میشد هرگاه تو از انواع علوم تدریس میکردی.

شیخ مفید از کسانى بود که با امام زمان(عج)در ارتباط بود و حدود سى نامه براى او نوشته و او را در نامههایش برادر خود خطاب کرده است.نامهای از طرف امام زمان برای شیخ فرستاده شد. امام در آن نامه شیخ را اینگونه خطاب فرمودند:

این نامهای است به برادر راستگو و درستکار و دوست مخلص ما کسی که در یاری ما کوتاهی نکرده و وفا را رعایت کرده است.

توقیع دیگری که امام در پنجشنبه 23 ذیحجه مرقوم فرمودند آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام الله علیک ایها الناصر للحق الداعی الیه بکلمه الصدق...؛

بنام خداوند بخشنده بخشایشگر،سلام خدا بر تو ای یاری کننده حق و دعوت کننده به سوی او از کسی که با صدق و راستی به سوی خدا دعوت میکنی."

در طول 30 سال،30توقیع و نامه از سوى دوازدهمین امام برای شیخ مفیدنوشته شده است که در عنوان بسیاری این جمله دیده میشود؛ "برادر گرامی و استوار؛ شیخ مفید."

 

 

یک بار شیخ مفید فتوایی را به طور غیر عمد به اشتباه جواب داد و امام زمان(عج)با پیغامی آن را اصلاح کرد،پس از مدتی شیخ آگاه شد و در پی آن از دادن فتوا منصرف گردید ولى نامهاى از سوى امام زمان(عج)رسید که در آن خطاب به شیخ نوشته بود:"بر شماست که فتوا بدهید و بر ماست شما را استوار کرده و نگذاریم در خطا بیفتید."

در باره منزلت معنوى شیخ همین بس که:

در خواب دید که حضرت فاطمه که دست امام حسن و امام حسین را در دست داشت به سراغ شیخ آمد و خطاب به شیخ گفت:«ای شیخ به این دو فقه بیاموز.»

ساعتی بعد حیرت شیخ برطرف شد،چرا که مادر سید مرتضی و سید رضی ـ دو عالم بزرگ شیعه - را دید که دست دو فرزند خود را در دست دارد و به سراغ او آمد و گفت: ای شیخ به این دو فقه یاد بده.




:: موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی , ,
:: بازدید از این مطلب : 490
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : Bahram
ت : دو شنبه 15 آبان 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com