تصویب انقراض حكومت قاجاریه


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



در این هنگام با حمایت هواداران رضاخان در مجلس،احمدشاه از فرماندهی كل قوا عزل گردید و این مقام به رضاخان سردار سپه واگذار شد.

پس ازمدتی با فشار نظامیان برمجلس شورای ملی،در جلسه نهم آبان 1304،ماده واحده مبنی بر خلع قدرت و انقراض سلسله قاجار به تصویب رسید.در پی این جلسه،خاندان كهنسال قاجاریه پس از یكصد و پنجاه سال سلطنت،با یک قیام و قعود ساده،به سرعت منقرض گردید و حكومت ننگینِ 53 ساله پهلوی آغاز شد.

تصمیم مجلس درنهم آبان،بازتاب گسترده‏ای درمطبوعات جهان به دنبال داشت وتمام خبرگزاری‏ ها،تغییرات ایران را با آب و تاب تمام در صفحات اول روزنامه‏های خود انتشار می‏دادند.درهمان هنگام كه دولت فروغی در تهران سرگرم برگزاری جشن تاجگذاری بود،احمد شاه قاجار در پاریس طی یک مصاحبه مطبوعاتی و صدور اعلامیه،عزل خود را از سلطنت،غیرقانونی خواند و آن را به زور اسلحه و قشون دانست.

 

 

رضاخان سرانجام در 22 آذرماه 1304به سلطنت دائمی دست یافت و در چهارم اردیبهشت سال بعد تاجگذاری رضاخان نمود.پس از آن،محمدحسن میرزا ولیعهد با خواری راهی مرز گردید و رضاخان پهلوی كه از آن پس والاحضرت اقدس خوانده می‏شد به ریاست حكومت موقت معین گردید.تصویب انقراض حكومت قاجار توسط مجلس شورای ملی ایران،با توطئه‏های پنهان و آشكار رضاخان پهلوی و وابستگان انگلیسی صورت گرفت.حدود یک ماه و نیم پس از آن، رضاخان،خود را شاه ایران خواند و سلسله پهلوی را تأسیس كرد.





:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 521
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : سه شنبه 9 آبان 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com