پرچمداری حرکت گفتگوی ادیان و تقریب مذاهب در لبنان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




وی از اولین روزهای هجرت به لبنان در زمستان سال 1338،

با طرح شعار «گفتگو،تفاهـم و همز یستی»، پایه های روابط

دوستانه و همکاری صمیمانه ای را با مطران یوسف الخوری،

مطران جرج حـداد،شیخ محی الدین حسن و دیگــر رهبـــران

دینی مسیحی و اهل سنت آن کشور بنا نهاد.

در طول حضـور دو دهه امام صدر در لبنان،هیچ مراسم سـرور

یا اندوهی از شیعیان نبود که امام صدر در آن شرکت جوید،و

تنی چند از فـرهیختـگان مسیحی و اهل سنت در معیت وی

نباشند.



حمایت جوانمردانه امام صدر از بستنی فروشی مسیحی در اوایل تابستان سال 1341 در شهر صور،که به فتوای صریح ایشان مبنی بر طهارت اهل کتاب منجر گردید،توجه تمامی محافل مسیحی لبنان را به سمت خود جلب نمود.

در اواخر تابستان 1341 مطران گریگوار حداد به شهر صور آمد،و از امام صدر برای عضویت در هیئت امناء«جنبش حرکت اجتماعی»دعوت نمود.

از اواخر سال1341حضور گسترده امام موسی صدر در کلیساها،دیرها و مجامع دینی و فرهنگی مسیحیان آغاز گردید.

سخنرانی های تاریخی امام صدر در دیرالمخلص واقع در جنوب،و کلیسای مارمارون در شمال لبنان طی سال های 1341 و 1342،تأثیرات معنوی عمیقی بر مسیحیان آن کشور بر جای نهاد.

امام صدر در تابستان سال 1342 و طی سفری دو ماهه به کشورهای شمال آفریقا،طرحی نو جهت همفکری مراکز اسلامی مصر،الجزایر و مغرب با حوزه های علمیه شیعه لبنان در انداخت.




وی در بهار سال 1344،اولین دور سلسله گفتگوهای اسلام و مسیحیت را با حضور بزرگان این دو دین الهی،در مؤسسه فرهنگی «الندوه اللبنانیه» به راه انداخت.وی پس از جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال 1346 به دیدار پاپ شتافت،و نشستی که ابتدائا نیم ساعت پیش بینی شده بود،به تقاضای پاپ بیش از دو ساعت به درازا کشید.

امام موسی صدر از سال 1347 به عضویت مرکز اسلام شناسی استراسبورگ در آمد،و از رهگذر همفکری و ارائه سمینارهای متعددی درآن،انتشار آثاری ذی قیمت چون «مغز متفکر جهان شیعه» را زمینه سازی نمود.

امام موسی صدر در بهار سال 1348 و بلافاصله پس از افتتاح مجلس اعلای اسلامی شیعیان، از شیخ حسن خالد مفتی اهل سنت لبنان دعوت نمود،تا با همفکری یکدیگر برای توحید شعائر ،اعیاد و فعالیت های اجتماعی طوائف اسلامی،تدبیری بیندیشند.

وی در همین خصوص طرح مدونی را به اجلاس سال 1349 «مجمع بحوث اسلامی »در قاهره ارائه نمود،و متعاقب آن به عضویت دائم این مجمع درآمد.

امام موسی صدر در سال 1349 رهبران مذهبی مسلمانان و مسیحیان جنوب لبنان را در چار چوب «کمیته دفاع از جنوب» گرد هم آورد،تا برای مقاومت در برابر تجاوزت رژیم صهیونیستی چاره اندیشی نمایند.

وی در زمستان سال 1353 و در اقدامی بی سابقه،خطبه های عیدموعظه روزه را در حضور شخصیت های بلندپایه مسیحی لبنان در کلیسای کبوشیین بیروت ایراد نمود،و اگر آتش جنگ داخلی شعله ور نمی شد،در پی آن بود تا کاردینال مارونی لبنان را برای ایراد خطبه های یکی از نمازهای جمعه شهر بیروت دعوت نماید.

امام موسی صدر در زمستان سال 1355 و در جمع سردبیران جرائد بیروت،با پیش بینی صریح حذف فاصله ها و روند جهانی شدن در اواخر قرن بیستم،قرن بیست ویکم را قرن همزیستی پیروان ادیان،مذاهب،فرهنگ ها و تمدنهای گوناگون نامید،و بر رسالت تاریخی لبنان جهت ارائه الگویی موفق در این زمینه پای فشرد.

امام موسی صدر در اواسط سال 1357 موفق گردید رهبران مسلمان و مسیحی لبنان را جهت برپایی یک جبهه فراگیر ملی متقاعد نماید،و در این مسیر تا آنجا پیش رفت که حتی موعد تأسیس و اولین گردهمایی آنان را برای پس از بازگشت خود از سفر لیبی مشخص نمود.

 

 

 

به نقل از فرشته نجات

مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

 




:: موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی , تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 690
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : یک شنبه 16 مهر 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com